tisdag 1 mars 2011

...en liten dråpe i havet?

I dag har jeg gjort noe som jeg skulle ha gjort for lenge siden...

Jeg bestemte meg for å hjelpe 2 underernärte barn et eller annet sted i verden med et näringsrikt måltid hver dag.

Nu Skin startet i 2002 det humanitäre prosjektet Nourish the children (NTC). Hvor vi kan kjöpe "VitaMeal", som er en gröt spesielt tilpasset underernärte barn. En sekk inneholder 30 måltider,  slik at de får ett näringsrikt måltid hver dag. I Oktober 2010 hadde de donert mer enn 200 millioner måltider til feilernärte barn rundt i verden. Går du inn på denne linken ser du en "teller" som i realtid viser hvor mange måltider som er donert.

Nourish the Children gir mat til barn og voksne over hele verden, men europeiske donasjoner går til Malwai Prosjektet.

For mine 2 poser VitaMeal hver måned med 30 porsjoner i hver sekk betaler jeg 351 SEK (301 NOK). Det er veldig godt å vite at de to posene jeg betaler fortsatt er 2 poser når de kommer frem dit de skal.




VitaMeal gir:

  •  en balanse mellom karbohydrater, proteiner, fett og fiber.
  • Essensielle fettsyrer som er nödvendig for normal utvikling av hjernen, sunn hud og immunforsvar
  • Elektrolytter som er nödvendige for å opprettholde en normal väskebalanse og muskelfunksjon
  • 25 essensielle vitaminer og mineraler, inkludert A-vitamin for normalt syn og immunfunksjon, samt näringsstoffer for normal vekst og utvikling av skjelettet. 


Jeg vil gjerne fortelle denne historien, som gjorde at jeg tok mitt beslut.

  "Söstrene Teresa, Emma og Ramona ble funnet i veikanten sammen med sin eldre bror når de tigget etter mat i 2004, när Lilongwe i Malawi. Foreldrene sine hadde de mistet i AIDS.
Åtteårige Terese så ut som et vandrende skjelett, men på ryggen bar hun den 9 måneder gamle sösteren sin Ramona, mens sösteren Emma på 2 år holdt hun i hånden. Ramona var bevisstlös, underernärt og veldig syk; hun veide bare 1,3 kilo. Teresa forsökte å skaffe mat til sine små söstre.


Dianne Block fra Earth Angel's Care Center tok seg av barna, slik at de kunne få medisinsk hjelp og näring. Dianne merkte at Ramona kom til å dö ilöpet av kort tid, så hun vasket den lille kroppen hennes og forsökte å  få henne "hel og ren" for sin begravelse. Når Dianne for tredje gangen forsiktig vasket av henne, begynte Ramona å bevege på seg. Dianne, tok en pipett og begynte å mate henne med utspedd VitaMeal. Etter en stund kom Ramona til hektene igjen.
I dag er Teresa en frisk og glad 15-åring. Hun sier at hun vil bli doktor når hun blir stor, slik at hun også kan hjelpe de som er syke.
niårige Emma og sjuårige Ramona er sunne og friske. VitaMeal har gitt disse söstrene en andre sjangs i livet."


Teresa, Emma og Ramona i dag




Vil du vite mer om Nourish the Children og VitaMeal går du bare inn på denne linken.


Alle de som donerer VitaMeal får en mailrapport hver måned med informasjon om prosjekter, kulturer, mennesker og land som mottar mat.




Vil du donere VitaMeal går du inn på denne linken.


Kanskje en dråpe i havet, men for de nesten 100 000 barna som får näring fra VitaMeal donasjoner hver dag, så kan det väre forskjellen mellom liv og död....









 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar